Skriv in ditt regnr.

Välkommen till Drivknuten.se

Du har förmodligen hittat till oss via en reservdel som du sökt efter på Internet.

Det betyder inte att det till 100% är rätt del till din bil. Så för att vara på säkra sidan kan du knappa in din bils registreringsnummer i rutan bredvid så får vår databas plocka fram rätt delar för just din bil.

Vi kommer självklart också att hjälpa dig att manuellt kontrollera så att det blir rätt del till din bil. Har du några funderingar så kan du alltid använda vår chat så hjälper vi dig så fort som möjligt eller maila till oss på info@drivknuten.se så återkommer vi till dig med ett svar

Art. No:
OJ-VA-1991

Drivknut fram yttre, Audi, Seat, Skoda, VW

1 390,00 kr
I lager, skickas direkt, lev. inom 1-3 dagar

Drivknut
Antal yttre splines, hjulsida:
36  
Antal inre splines: 33

 

Yttre drivknut till VW Golf, Caddy, Eos, Passat, Touran,
Scirocco, Skoda Yeti, Superb, Octavia, Leon, Altea, Audi A3

 

Den yttre drivknuten är placerad på hjulsidan av drivaxeln. Den yttre leden är alltid utsatt för högre belastning än den inre. Det beror på styrvinkeln och den belastning som uppstår när hjulet svänger, särskilt vid stora rattutslag. Därför slits den yttre drivknuten ut snabbare än den inre som är placerad vid växellådan.
Främsta orsaken till trasiga drivknutar är i grunden inte slitaget. Utan betydligt oftare genom trasiga, spruckna damasker eller att klämmorna gått av. Det innebär att drivknuten kommer att haverera då fettet slungas ut och det tränger in fukt och smuts.

Symtomen för en sliten yttre knut är att det knackar, knäpper eller låter när man svänger i låga hastigheter. En inre drivknut som är sliten ger istället upphov till vibrationer, påtagligast vid gaspådrag medan det närmast kan sluta vibrera när man släpper gasen

To Top