Blogg

  1. Vi sponsrar Gelleråsen

    Karlskoga Motorstadion, Gelleråsen, strax utanför Karlskoga i natursköna Värmland, är en bana som har det mesta. Det finns ingen annan motorbana där man kan se hela banan från publikplats, inte heller någon annan anläggning som har en resultattavla där man hela tiden kan se aktuell ställning. Därutöver finns restaurangen Pit Stop Café som är öppen nästan hela året. Banan har även uthyrningstugor, depåboxar och en gokartbana med en unik velodromkurva som minner om forna tider när racerbanan hade en velodrom, vilket också gav namnet Velodromloppet som faktiskt körs än idag - utan velodromen då förstås.
    Karlskoga Motorstadion är en fantastisk och mycket välskött anläggning med ett stort engagemang!
     
    Det är precis det vi vill uppmärksamma. Vi sponsrar självklart för att synas och bygga på vårt varumärke, men när vi gör det så vill vi synas i positiva miljöer med mycket känsla, stort hjärta och engagemang. 

    Karlskoga Motorförening, KMF, har synnerligen fantastiska funktionärer som vi tycker att ska uppmärksammas på bästa möjliga sätt. Vi håller därför tillsammans med några andra partners att titta på hur vi ska kunna bidra på ett bra sätt och därmed förbättra deras förutsättningar.

    Anläggningen erbjuder ett unikt koncept med spännande aktiviteter. Det är allt från teambildning, licenskurser, körsäkerhet och Go-kart till hissnade upplevelser med raceutrustade Volvo C30, Formel Renault 2.0 eller Legend Cars. Perfekt för företagsaktiviteter, kundevent, födelsedagar eller bara för att man älskar bilar och själv någon gång vill testa på att vara racerförare för en dag. Har du inte provat än, så måste du bara göra det. Kolla in bil nr. 10 lite extra...

     

    Sponsorskylt
    Läs mer
  2. Drivknuten Challenge avgjord

    Otroligt lyckat när Drivknuten Challenge 2020 avgjordes

    När Drivknuten Challenge 2020 skulle avgöras fanns såväl kunder, anställda, samarbetspartners, leverantörer som inbjudna gäster på plats för att anta den stora utmaningen att tävla med alla typer av racingbilar på bana.

    Både kvällens middag på anrika Loka Brunn och den fullsmockade dagen med racingkörning infriade alla förväntningar med strålande solsken, glada entusiastiska människor och rader av snygga preppade racebilar som skulle köras tills ingen orkade mer.

    Supporten från de fantastiska medarbetarna på Gelleråsen med Richard Göransson i spetsen var grym, alla gjorde ett otroligt arbete för allt skulle fungera till punkt och pricka, vilket det också gjorde. Vi bugar och tackar alla inblandade. Dessutom fanns Micke Nyman på plats med sin häftiga Legends bil för att både visa vad de bilarna går för men han höll även i den utmanande slalombanan för Legendsbilarna som alla körde.

    Vinnaren av den stora pokalen som ”Spirit of Drivknuten Challenge 2020” gick med minsta möjliga marginal till Fredrik Dannevall på Dannevall Servicecenter i Stockholm. Applåder och busvisslingar från oss alla till Fredrik som var en mycket värdig vinnare. Jättegrattis.

    Vi ser redan fram mot nästa års upplaga av Drivknuten Challenge.

    Vi kommer löpande att lägga upp nya bilder här på bloggen.

    Vinnare av Drivknuten Challenge 2020 Välkommen till Gelleråsen Arena Louise kör Formula Renault Försnack inför körningen Bröderna Daniel och Pete  Formula Renaut 2.0 Gelleråsens Porsche Cayman GTS Formula RenaultJacqline och Joakim John Bulten lindau   Formel Renault  Ulf Sandstedt E&S Motor   Gelleråsen Tomas Johansson förarmöte  Formula Renault C30 förare     Daniel fick litet pris  Porsche Cayman GTS Formula Renault Var är bilarna... Drivknuten Challenge 2020 - all are winners! Formula Renault No. 5    Vinnare Drivknuten Challenge 2020 Fredrik Dannevall tog hem årets Drivknuten Challenge

    Läs mer
  3. Vi sponsrar Nyman Racing

    Vi på Drivknuten sponsrar team Nyman Racing!

    Motorsporten är viktig för oss på Drivknuten.se då den med sin teknikutveckling hjälper branschen med nya tekniska lösningar. Men framför allt skapar den ett starkt nätverk och ger väldigt mycket tillbaka. Vi väljer samtliga projekt och åtaganden med stort hjärta.

    Vi försöker därför hjälpa till och stötta utvalda förare såväl som intressanta projekt och motorbanor. Det är inga stora åthävor från vår sida men vi vill försöka “dra vårt strå till stacken” och göra det lilla vi kan för att motorsporten ska överleva och fortsätta utvecklas.

    Vi fortsätter därför att sponsra Micke Nyman som med sin sköna generösa personlighet ger ett bestående intryck på alla han möter.

    I tillägg är Micke dessutom en otroligt duktig racingförare som vunnit det mesta han kört i Legends Cars. Efter ett inhopp i V8 Thunder Cars 2019 slutade han på en mycket hedrande 4:e plats, men nu är han alltså tillbaka i Legends Cars igen för att vinna. Nytt för i år är att han teamar ihop med Rasmus Ericsson som även han har en grym meritlista. Rasmus vann World Finals i Legends i Las Vegas 2018 och Legends Cup i Sverige 2019 och 2020.


    Valeryd Legends Cup 2021

    Nyman Racing ställde upp med totalt nio förare och har egentligen totaldominerat från första racet med pallplatser för teamets olika förare. Hela säsongen har gått som på rälls om man då undantar racet på Falkenberg där kvalet i regn ställde till det ordentligt.

    Som mycket välförtjänt vinnare efter finalen på Gelleråsen stod Nyman Racing-föraren Christofer Karlsson före Micke Nyman som slutade som tvåa och Rasmus Eriksson på en tredje plats.

    Teammästerskapet vann naturligtvis av radarparet Micke Nyman och Rasmus Eriksson före Erik Blixt och William Gunnarsson samt Olle Erixon och Michael Gryvik, samtliga Nyman Racing-förare.


    Nyman Racing inför säsongen 2022

    Nytt för säsongen 2022 är att Per Danielsson kommer att köra för Nyman Racing, men att Micke Nyman själv inte kommer att köra. Han måste istället fokusera på teamet med ett ännu större engagemang. En stor lastbil med tillhörande depåtält har införskaffats för att öka exponeringen och samtidigt få plats att samla hela teamet tillsammans med sponsorerna på ett bättre sätt.

    Micke Nyman satsar dock på att köra världsfinalen i USA i november nästa år.

    Vad vi har hört så ska Rasmus Ericsson göra en hejdundrande satsning inför 2022. Är det för vågat att tippa honom som vinnare av Legends Cup 2022 redan nu?

     

    Följ killarna via hemsidorna: Nyman Racing 
    respektive Rasmus Ericsson

    eller via Facebook: https://www.facebook.com/mickenyman56/

    https://www.facebook.com/rasmus.m.ericsson

    Rasmus Ericsson vann Valeryd Legends Cup 2020

    Läs mer
  4. Sänkning ger problem…

    Skillnaden före och efter sänkning. När bilen sänks så blir helt enkelt drivaxlarna "för långa" och bottnar i inre drivknuten.

     

    Sänkning kan ge stora problem

    Att sänka sin med hjälp av sänkningssats, sportchassi, coilovers eller luftfjädring är väldigt populärt.

    Långt ifrån alla har koll på vad som händer med drivlinan och vilka effekter det får.

    Vi på Drivknuten får mer eller mindre dagligen samtal från kunder som säger att deras drivaxlar bara håller några dagar eller veckor, och vill då höra om vi har några "kraftigare grejer"?. Några har bytt flera gånger med samma resultat.

    Det vi kan utesluta direkt är att det handlar om ”dålig” kvalitet, även om det finns en del riktigt tveksamma fabrikat på marknaden, men det är ändå ingenting som går sönder på några timmar, dagar, veckor eller ens månader.

    Orsaken är istället att kunden har en bil som är sänkt, modifierad eller att helt enkelt att något är trasigt.

    Vanligaste felorsaken är utan tvekan att bilen är sänkt, vanligtvis med sportfjädrar eller coilovers. Därefter är det att något i framvagnen är slitet eller trasigt alternativt ett brustet motor- eller växellådsfäste, vilket faktiskt påverkar betydligt mycket mer än de flesta förstår.

    Att trimma bilen är faktiskt sällan någon orsak till att drivaxlar eller drivknutarna går sönder, det är betydligt oftare relaterat till chassit.


    Vi ska här försöka förklara varför.

    Om ett motor- eller växellådsfäste är trasigt, eller väldigt slitet, så klarar det inte att hålla motorn på sin plats när man svänger, utan hela motorpaketet med kanske både motor och växellåda flyttas flera centimeter i sidled när man svänger eller kanske kör i ett gupp. Alltså betydligt mer än vad en drivaxel faktiskt klarar att röra sig i sidled. Då bottnar drivaxeln med sina små fina nållager i den inre knuten och de kan då inte längre glida obehindrat som tidigare, utan ”hugger” och resultatet är vibrationer som bara blir kraftigare och kraftigare.

    Detta gäller även slitna bussningar i fram eller bakvagn liksom en brusten fjäder eller trasig stötdämpare, vilket får exakt samma effekt som att sänka bilen. Att byta till coilovers ändrar ofta både hjulvinklar och sänker dessutom bilen långt mer än vad bilens drivlina är byggt för. Annars hade garanterat biltillverkaren redan gjort detta. Detta är också orsaken till att fabrikssänkta sportmodeller oftast inte är sänkta mer än 10-20 millimeter, och då oftast med andra komponenter som fjädrar, stötdämpare, bärarmar och även drivaxlar. Varje ingrepp kräver en konsekvensanalys av någon med kunskap i ämnet, det är alltså inte bara att kapa i fjädrar och ändra i chassit på måfå utan att det får effekter på något sätt.

    Men en sänkt bil förbättras väghållningen, som då samtidigt också innebär en ökad belastning på drivlinan.

    Och det är just detta som är en faktor som många missar, som tillsammans med att byta från den profil på däcken som bilen var utrustad med från början till en betydligt lägre profil. Det är inte ovanligt att ”bilentusiasten” byter ”upp sig” en, två eller ännu fler storlekar, från exempelvis 16 tum till 19 och från 55- till 40-profil.

    Då händer nämligen flera saker; dels så blir rotations och rullvikten tyngre och helt annorlunda än den var tidigare.

    Enklaste sättet man märker det på är att accelerationen blir sämre och att bränsleförbrukningen ökar. Man märker därmed också eventuella vibrationer tydligare än före bytet eftersom den lägre däcksprofilen inte kan ”svälja” vibrationer på samma sätt. När bilen rullar tyngre ökar också påkänningen i de inre drivknutarna.

    När väghållningen förbättras med en lägre däckprofil, så skulle det naturligtvis inte vara någon skillnad om man skulle köra i precis exakt samma hastighet genom varje kurva eller rondell som tidigare. Men den förbättrade väghållningen inbjuder naturligtvis till snabbare kurvtagning och då uppstår nästa bekymmer. Bilen är då inte byggd för de "nya" g-krafterna som uppstår och är då någonting i hjulupphängningen alternativt motor- eller växellådsfästen trasiga eller slitna så kan det räcka för att drivaxelarna ska bottna i den inre drivknuten.

    En drivaxel kan normalt aldrig bottna på en bil med standard fjäderben, med hela dämpare och hela motor- och växellådsfästen, då själva drivaxeln helt enkelt inte kan nå in i botten på inre drivknuten.

    Det kan skilja någon eller några millimeter mellan olika fabrikat, men det är inom toleranserna och fortfarande en alldeles för liten tolerans för att en drivaxel skulle bottna. Någon millimeter skulle i något enstaka fall kunna ”rädda” en bil för stunden från problem, men den lilla marginalen hjälper inte om fjädringen skulle slå igenom, vid skarp kurvtagning eller när drivlinans delar flexar.

    Allt kan hända och fabrikationsfel kan visst förekomma, men av de tusentals drivaxlar som vi säljer varje år så är det mindre än en handfull det handlar om. Alltså någon enstaka promille.

    Att då någon bara skulle få för sig att det kan vara fel på flera axlar till samma bil efter varandra är inte särskilt troligt. Då är det förmodligen lättare att vinna på lotto flera gånger i rad.

    För det mesta handlar det om orsakerna som redogjorts här ovan, eller att det helt enkelt är fel axel till bilen eller att den inte monterats på rätt sätt. Det kan vara att den inte nått hela vägen in och ”klickat” i låsringen i växellådan. En annan orsak kan också vara att växellådan är på väg att ge upp. Vi har sett flera exempel på det i Volvo V70, Ford Transit och framför allt på VW Transporter där stickaxeln ofta är boven i dramat som orsakar problemen med växellådan.

    Är den inre drivknuten en s.k. konstanthastighetsled så är problemet exakt detsamma. Den knuten klarar större vinklar men däremot betydligt mycket mindre rörelser axiellt. Det som händer vid sänkning, trasiga stötdämpare, brustna fjädrar eller vid bankörning (oftast med slicks eller R-däck) det är att själva axeln bottnar i inre tätningskåpan mellan drivknuten och medbringaren.

    Effekten blir då att den yttre drivknuten får ta hela belastningen eftersom axeln bottnat i inre knuten och inte kan röra sig mer, att den yttre drivknuten som inte tål någon belastning axiellt trycks sönder eller t.o.m. sprängs. Detta är ett mycket vanligt problem på både fram och bakaxel för 4-hjulsdrivna eller bakhjulsdrivna BMW och Audi/VW som oftast har den typen av inre drivknut och som har försetts med sportfjädrar, sänkningssats eller coilovers.

    Vi på Drivknuten.se har fullmakt från de flesta tillverkarna att öppna de inre drivknutarna om det skulle vara vibrationsproblem på en drivaxel. Är det märken i botten av drivknuten så är det alltså inget fabrikationsfel, utan någonting på bilen som felar enligt beskrivningarna ovan.

    Vi är därför ytterst noggranna med att påtala vikten av att jämföra den nya drivaxeln med den som satt på bilen sedan tidigare - innan montering.

    Visst finns det enstaka fel i biltillverkarnas program, och de som tillverkar drivaxlarna kan både göra fel och packa fel, även vi kan göra fel om koppla eller skicka fel vara. Men fortfarande är det den som monterar drivaxeln som har allt ansvar då den personen är den enda i hela världen som har möjlighet att jämföra både den gamla och den nya reservdelen innan montering.

     

     

    Så här kan det se ut när tripodrullarna med sina fina nållager bankat och slagit i botten på den härdade drivknuten, till slut har låsringen på rullarna lossat och också gjort märken när tripodrullen fortsatt att hamra i botten på knuten.
    Läs mer
  5. Rätt delar till 2,5 miljoner bilar

    Garanterat rätt delar till 2,5 miljoner bilar

    Tack vare de unika Carlinkment-numren har vi kunnat matcha exakt rätt delar för runt 2,5 miljoner bilar och kan därigenom garantera att det då alltid blir rätt reservdel. Hela grunden i Carlinkment-sytemet bygger på att ta bilen till reservdelen istället för tvärt om. Carlinkment har "tvättat" alla fordonsuppgifter och fordonsfakta på samtliga 6,3 miljoner svenska regnummer som kommer från Transportstyrelsens bilregister. Därför ska samtliga biluppgifter i vårt system vara ständigt uppdaterade och så korrekta som det bara är möjligt.

    Symbolen "100% Garanterat Rätt Del" kommer upp på alla de delar för drivlinan som är kopplade via systemet, och de blir fler och fler för varje dag. Symbolen innebär också att om någon del ändå skulle bli fel så återbetalar vi alla pengar inklusive frakten fram och tillbaka, men det ska som sagt inte kunna hända.

    Nu är över 270 olika drivaxlar garanterat rätt matchade till 1,2 miljoner svenskregistrerade Volvobilar mellan årsmodellerna 2000 och 2020. Nu arbetar vi med att koppla flera andra bilfabrikat för att kunna säkerställa att det alltid ska bli rätt delar. Snart är också 650.000 VW-modeller färdigkopplade.

    I samband med att vi nu matchat rätt drivaxlar till bilarna har det även följt med ett antal rätt kopplade drivknutar, mellanaxlar, stödlager och t.o.m. ABS-ringar i de fall dessa gått att låsa till rätt modell.

    Läs mer om de unika Carlinkmentnumren på hemsidan: Carlinkment.se

    Läs mer
To Top