Olja

Skriv in ditt regnr.

Olja

Motor- och växellådsoljan är motorns motsvarighet till blodet i människokroppen, fast med betydligt tuffare uppgifter. Bilens motor- och växellådsolja utsätts för oerhörda påfrestningar genom värme, kyla och slitage. Det är också därför motor- och växellådsoljan ständigt utvecklas för att möta moderna motorers krav och specifikationer.
Att byta motor- och växellådsolja enligt tillverkarens rekommendationer är ett absolut minimum. En högre oljekvalitet säkerställer längsta möjliga livslängd. Det är just därför vi valt de tro olika oljefabrikat som vi gjort. Utöver den höga kvaliteten täcker de merparten av alla bilmodellers många olika typer av oljekrav och förutsättningar.

När du ska byta en drivaxel som går in i växellådan, passa då alltid på att byta växellådsoljan eftersom det då alltid rinner ut en varierad mängd olja. Oftast rymmer inte växellådan mer än ett par liter olja och är dessutom mycket nivåkänslig. Många slarvar dessutom med att byta växellådsoljan vid rätt intervaller.

Amalie Oil Company grundades av bröderna Sonneborn 1903 i Franklin, Pennsylvania, USA, och utvecklades snabbt till ett oljemärke känt för sin höga kvalitet. 1953 var Amalie var först i världen med att introducera en multigrade motorolja, Imperial 10W-30.

Vi har även Gulf olja i vårt sortiment. Gulf startade 1901 i Texas och tio år efter starten öppnade man den första drive-in-bensinstationen i Pittsburgh, Pennsylvania, USA, där dåtidens bilister kunde tanka bensin direkt från en pump. 

Motorsporten har alltid varit ett viktigt inslag i Gulfs verksamhet. Tidigt satsade man på bilracing för att testa sina nya produkter, bland annat oljan Gulf Pride och bensinen No-Nox. Ingen bilintresserad glömmer någonsin de ljusblå och orangea Gulf-bilarna som härjade på racerbanorna på 60- och 70-talen. Det verkliga genombrottet kom 1968 och 1969 när de Gulfmålade Ford GT40-bilarna vann LeMans 24-timmarslopp. Det blev också filmatiserat med Steve McQueen i huvudrollen i filmen med samma namn eller kultfilmen Bullit. Efter det har Gulf varit en av de starkaste symbolerna för racing, genom Porsches Gulf-bilar och Aston Martins racingstall i LeMans, som Gulf sponsrar sedan 2008.

Därtill lanserar vi nu dessutom Payback olja som egentligen inte går att jämföra med några andra oljor, främst tack vare en unikt hög kvalitet med smarta, dyra och exklusiva additiv. Priset på Payback oljan speglar inte på långa vägar oljans höga kvalitet. Det är en olja för den som verkligen vill ha det allra bästa.

Du kan i grunden välja mellan många olika motoroljor för olika krav, prestanda och prisläge. Men det gäller att välja rätt olja för rätt motor, modell och användningsområde. Bilar med partikelfilter och katalysatorer kräver speciell olja och olika biltillverkare rekommenderar (kräver) att de uppfyller vissa specifikationer. Äldre amerikanska och engelska motorer ska exempelvis ha olja med tillsats av zink.

Förutom de motorer som kräver tillsats av zink så finns det bara fördelar med att använda en modernare olja av högre kvalitet. 


Här följer några av de vanligaste moderna klassningarna API och ACEA:

SN: Från 2011. SN oljorna förbättrar bränsleekonomin, skyddar avgasreningsteknik samt dess komponenter samt turbo. Är fullt kompatibel med E85 bränsle.
SM: Kvalitetsklass som började användas 2004.
SL: Motorer från 2004 och äldre. Som SJ-klassen, men med hårdare krav vad gäller avlagringar på grund av höga temperaturer och på lägre bensinförbrukning.
SJ: Motorer från 2001 och äldre. Motortester och testmetoder samma som i SH-klassen, men med krav på lägre avdunstning och lägre fosforhalt.
SH: Motorer från 1996 och äldre. Motortest och gränser samma som i SG-klassen, men mer strikt definierade.

A1/B1: Bensin- och dieselmotorer som använder lågfriktions- och lågviskositetsolja med HTHS-viskositet på 2,6–3,5 cP.
A2/B2: Passar för äldre motorer.
A3/B3: Stabila högpresterande oljor som behåller sin viskositet, för användning i bensin- eller dieselmotorer med långa oljebytesintervaller och/eller tung användning och/eller när man behöver låg viskositet året om.
A3/B4: Stabila oljor som behåller sin viskositet för bensin- eller direktinsprutade dieselmotorer. Lämpar sig även för användning där det krävs olja av klass A3/A4.
A5/B5: Stabila högpresterande oljor som behåller sin viskositet, för användning i bensin- eller dieselmotorer med långa oljebytesintervaller, när det behövs lågfriktions- och lågviskositetsolja med HTHS-viskositet på 2,9–3,5 cP.

BESTÄLL
FÖRE

15.00

så skickar vi dina varor samma dag från vårt lager i Helsingborg!

Garanterat rätt del!

Denna symbolen på artikeln betyder fri returrätt och alla pengar tillbaka om den av någon anledning inte skulle passa!

To Top