Olja

Olja

Motor- och växellådsoljan är motorns motsvarighet till blodet i människokroppen, fast med betydligt tuffare uppgifter. Bilens motor- och växellådsolja utsätts för oerhörda påfrestningar genom värme, kyla och slitage. Det är också därför motor- och växellådsoljan ständigt utvecklas för att möta moderna motorers krav och specifikationer.
Att byta motor- och växellådsolja enligt tillverkarens rekommendationer är ett absolut minimum. En högre oljekvalitet säkerställer längsta möjliga livslängd. Det är just därför vi valt de tro olika oljefabrikat som vi gjort. Utöver den höga kvaliteten täcker de merparten av alla bilmodellers många olika typer av oljekrav och förutsättningar.

När du ska byta en drivaxel som går in i växellådan, passa då alltid på att byta växellådsoljan eftersom det då alltid rinner ut en varierad mängd olja. Oftast rymmer inte växellådan mer än ett par liter olja och är dessutom mycket nivåkänslig. Många slarvar dessutom med att byta växellådsoljan vid rätt intervaller.

Amalie Oil Company grundades av bröderna Sonneborn 1903 i Franklin, Pennsylvania, USA, och utvecklades snabbt till ett oljemärke känt för sin höga kvalitet. 1953 var Amalie var först i världen med att introducera en multigrade motorolja, Imperial 10W-30.

Vi har även Gulf olja i vårt sortiment. Gulf startade 1901 i Texas och tio år efter starten öppnade man den första drive-in-bensinstationen i Pittsburgh, Pennsylvania, USA, där dåtidens bilister kunde tanka bensin direkt från en pump. 

Motorsporten har alltid varit ett viktigt inslag i Gulfs verksamhet. Tidigt satsade man på bilracing för att testa sina nya produkter, bland annat oljan Gulf Pride och bensinen No-Nox. Ingen bilintresserad glömmer någonsin de ljusblå och orangea Gulf-bilarna som härjade på racerbanorna på 60- och 70-talen. Det verkliga genombrottet kom 1968 och 1969 när de Gulfmålade Ford GT40-bilarna vann LeMans 24-timmarslopp. Det blev också filmatiserat med Steve McQueen i huvudrollen i filmen med samma namn eller kultfilmen Bullit. Efter det har Gulf varit en av de starkaste symbolerna för racing, genom Porsches Gulf-bilar och Aston Martins racingstall i LeMans, som Gulf sponsrar sedan 2008.

Därtill lanserar vi nu dessutom Payback olja som egentligen inte går att jämföra med några andra oljor, främst tack vare en unikt hög kvalitet med smarta, dyra och exklusiva additiv. Priset på Payback oljan speglar inte på långa vägar oljans höga kvalitet. Det är en olja för den som verkligen vill ha det allra bästa.

Du kan i grunden välja mellan många olika motoroljor för olika krav, prestanda och prisläge. Men det gäller att välja rätt olja för rätt motor, modell och användningsområde. Bilar med partikelfilter och katalysatorer kräver speciell olja och olika biltillverkare rekommenderar (kräver) att de uppfyller vissa specifikationer. Äldre amerikanska och engelska motorer ska exempelvis ha olja med tillsats av zink.

Förutom de motorer som kräver tillsats av zink så finns det bara fördelar med att använda en modernare olja av högre kvalitet. 


Här följer några av de vanligaste moderna klassningarna API och ACEA:

SN: Från 2011. SN oljorna förbättrar bränsleekonomin, skyddar avgasreningsteknik samt dess komponenter samt turbo. Är fullt kompatibel med E85 bränsle.
SM: Kvalitetsklass som började användas 2004.
SL: Motorer från 2004 och äldre. Som SJ-klassen, men med hårdare krav vad gäller avlagringar på grund av höga temperaturer och på lägre bensinförbrukning.
SJ: Motorer från 2001 och äldre. Motortester och testmetoder samma som i SH-klassen, men med krav på lägre avdunstning och lägre fosforhalt.
SH: Motorer från 1996 och äldre. Motortest och gränser samma som i SG-klassen, men mer strikt definierade.

A1/B1: Bensin- och dieselmotorer som använder lågfriktions- och lågviskositetsolja med HTHS-viskositet på 2,6–3,5 cP.
A2/B2: Passar för äldre motorer.
A3/B3: Stabila högpresterande oljor som behåller sin viskositet, för användning i bensin- eller dieselmotorer med långa oljebytesintervaller och/eller tung användning och/eller när man behöver låg viskositet året om.
A3/B4: Stabila oljor som behåller sin viskositet för bensin- eller direktinsprutade dieselmotorer. Lämpar sig även för användning där det krävs olja av klass A3/A4.
A5/B5: Stabila högpresterande oljor som behåller sin viskositet, för användning i bensin- eller dieselmotorer med långa oljebytesintervaller, när det behövs lågfriktions- och lågviskositetsolja med HTHS-viskositet på 2,9–3,5 cP.

Fallande ordning

1-20 of 80

Sida:
  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  • Amalie Elixir 5W-30 Dexos 1, 100% helsyntetisk motorolja

    Amalie Elixir Full Synthetic Motor Oil är en 100% helsyntetisk motorolja med väl utvalda tillsatser och noggrant utformad för att fungera under de mest extrema körförhållanden. Oljan är speciellt lågfosfatdesignad för att både vara miljövänlig och förlänga livslängden på bilens katalysator.

    Amalie Elixir Full Synthetic Motor Oil erbjuder det ultimata skyddet för både bensin- och dieselmotorer, med mycket goda hög- och lågtemperaturegenskaper. Oljan är formulerad att klara kraven från alla europeiska, japanska, koreanska och amerikanska motortillverkare.

    Amalie Elixir Full Synthetic Motor Oil är godkänd enligt GM senaste specifikation DEXOS 1 samt också formulerad att överträffa standarden för TEOST MHT ”Thermal Engine Oil Stability Test”.

    Pris: 175 kr/liter, 645 kr för 4-liters dunk. 25% rabatt vid samtidig beställning med drivknut eller drivaxel.

    Läs mer
    Artikel nr.: Elixir-5W-30

    Special Price 125 kr

    Ordinarie pris 175 kr

  • Amalie Elixir 5W-30 Dexos, 100% helsyntetisk motorolja, 4 liter

    Amalie Elixir Full Synthetic Motor Oil är en 100% helsyntetisk motorolja med väl utvalda tillsatser och noggrant utformad för att fungera under de mest extrema körförhållanden. Oljan är speciellt lågfosfatdesignad för att både vara miljövänlig och förlänga livslängden på bilens katalysator.

    Amalie Elixir Full Synthetic Motor Oil erbjuder det ultimata skyddet för både bensin- och dieselmotorer, med mycket goda hög- och lågtemperaturegenskaper. Oljan är formulerad att klara kraven från alla europeiska, japanska, koreanska och amerikanska motortillverkare.

    Amalie Elixir Full Synthetic Motor Oil är godkänd enligt GM senaste specifikation DEXOS 1 samt också formulerad att överträffa standarden för TEOST MHT ”Thermal Engine Oil Stability Test”.

    Läs mer
    Artikel nr.: Elixir-5W-30-4

    Special Price 395 kr

    Ordinarie pris 625 kr

  • Amalie Pro 10W-40 delsyntetisk motorolja, 4 liters dunk

    Amalie PRO High Performance Synthetic Blend Motor Oil är en delsyntetisk motorolja framtagen för moderna bensin och dieselmotorer då den är sammansatt av de bästa mineralbasoljorna i kombination med förstklassiga syntetiska basoljor.

    Amalie PRO High Performance Synthetic Blend Motor Oil är en API SM-motorolja av högsta kvalitet speciellt framtagen för användning i motorer med höga temperaturer under extrema körförhållanden, som t.ex tävlingsmotorer med höga effektuttag, den är också kompatibel med racebränsle. Motverkar ventillyftaroljud.

    Amalie PRO High Performance Synthetic Blend Motor Oil är den officiellla motoroljan för ”IHRA”, The International Hot Rod Association.

    Pris: 445 kr för 4-liters dunk. 25% extra rabatt på oljan vid samtidig beställning med drivknut eller drivaxel. Samma fraktkostnad: 89 kr till ombud oavsett mängd/vikt på er beställning.

    Läs mer
    Artikel nr.: 10W-40-4
    445 kr
  • Amalie Universal Synthetic ATF, automatlådeolja

    Amalie Universal Fully Synthetic ATF är en fullsyntetisk universal automatlådeolja med mycket goda lågtemperaturegenskaper. Den kan användas i nästan alla automatlådor som finns idag, inkluderat den nya variabla transmissionen CVT och de transmissioner som kräver ”slip-lock” vätsketeknologin.

    Amalie Universal Synthetic ATF kan användas där GM rekommenderar Dexron eller Dexron III, Ford Motor Company's Mercon, Mercon SP och Mercon V, Chryslers alla rekommendationer samt deras nya ATF +4, Hyundai / Mitsubishi SPII/SPIII, Suzuki ATF, Honda ATF-Z1 och Peugeot/ Citroen's nya AM6 lådor m.m.

    Läs mer
    Artikel nr.: Universal-ATF

    Special Price 69 kr

    Ordinarie pris 165 kr

  • ATF olja Gulf Dexron VI, helsyntetisk

    Gulf Dexron VI ATF är en högkvalitets transmissionsolja för automatiska växellådor, speciellt utvecklad för General Motors sexväxlade Hydramatic växellådor från 2006 och framåt.

    Oljan är utvecklad utifrån exceptionella basoljor med en avancerad additivteknologi för att ge högsta möjliga skydd mot oxidation, förlängd friktionsstabilitet, slitageskydd och skjuvstabilitet. Produkten är utformad för att ge dubbla livslängden gentemot Dexron III ATF. Bakåtkompatibel med Dexron III (H), III,II E och II D och erbjuder bättre prestanda för både nya och äldre transmissioner. 

    Pris: 195 kr för 1 liter. Extra rabatt på oljan vid samtidig beställning med drivknut eller drivaxel. Samma fraktkostnad: 89 kr till ombud oavsett mängd/vikt/antal artiklar i er beställning.

    Tekniska data: Viskositetsindex: 153. Viskositet, cSt vid 40°C: 29,8. Viskositet, cSt vid 100°C: 6. Lägsta flyttemperatur: -51°C. Flampunkt: 153°C

    Läs mer
    Artikel nr.: DGLF250907
    195 kr
  • Automatlådeolja Gulf Multi Vehicle ATF, helsyntetisk Dexron III

    Helsyntetisk ATF olja framtagen med ytterst avancerad additivteknik för moderna automatväxellådor. Mycket högt viskositetsindex ger bästa prestanda både höga som låga arbetstemperaturer och ger en mjuk växling i alla förhållanden.

    Överstiger eller möter alla ledande biltillverkares standarder från Europa, Nordamerika, och Asien. En ATF olja för ”alla” moderna växellådor. Möter eller överträffar Aisin/Warner, Dexron® III, MERCON® V.

    Pris: 169 kr för 1 liter. Extra rabatt på oljan vid samtidig beställning med drivknut eller drivaxel. Samma fraktkostnad: 89 kr till ombud oavsett mängd/vikt/antal artiklar i er beställning.

    Läs mer
    Artikel nr.: DGLF246007
    169 kr
  • Automatlådeolja Gulf Multi Vehicle ATF, helsyntetisk Dexron III, 4 liter

    Helsyntetisk ATF olja framtagen med ytterst avancerad additivteknik. Mycket högt viskositetsindex ger bästa prestanda både höga som låga arbetstemperaturer och ger en mjuk växling i alla förhållanden.

    Överstiger eller möter alla ledande biltillverkares standarder från Europa, Nordamerika, och Asien. En ATF olja för ”alla” moderna växellådor. Möter eller överträffar Aisin/Warner, Dexron® III, MERCON® V.

    Pris: 595 kr för 4 liters dunk. Extra rabatt på oljan vid samtidig beställning med drivknut eller drivaxel. Samma fraktkostnad: 89 kr till ombud oavsett mängd/vikt/antal artiklar i er beställning.

    Läs mer
    Artikel nr.: DGLF246025
    595 kr
  • Bromsvätska Gulf, polyglykolbaserad helsyntetisk DOT 5.1

    Polyglykolbaserad helsyntetisk bromsvätska utvecklad för att maximera bromsprestanda under svåra förhållanden och är särskilt lämplig för fordon med ABS-bromsar och för motorcyklar utrustade med skivbromsar som används för racing. Kan användas i hydrauliska bromssystem (skiv-, trum,- och ABS-system) i bilar och motorcyklar där DOT 4 vätskor specificeras.

    Innehåll: 250 ml

    Läs mer
    Artikel nr.: DGLF6405
    48 kr
  • Dieseloptimerare Moly 2000, rengör, smörjer och skyddar hela bränslesystemet

    Dieseloptimerare Moly 2000, rengör, smörjer och skyddar hela bränslesystemet  inklusive de känsliga delarna i spridarna och dieselpumpen. Tack vare unika aktiva ämnen ökar cetantalet (brännvärdet) med fyra enheter och ger en högre effekt med effektivare förbränning och ända upp till 5% lägre bränsleförbrukning.

    Doseras och slås på i samband med tankning, räcker till 1000 liter.

    Pris: 248 kr för en flaska.

    Läs mer
    Artikel nr.: DPB-Moly-2000
    248 kr
  • Drivknuten´s specialfett framtaget för motorsporten

    Drivknuten´s specialfett är speciellt utvecklat för motorsporten där det krävs extremt bra skydd vid höga tryck och belastningar i hårt utsatta miljöer. Utöver de helt unika smörjande egenskaperna saknar fettet en smältpunkt och klarar temperaturer upp till 1100 grader.

    Den extrema trycktåligheten beror på sammansättningen av finfördelade lamellpartiklar av aluminium, grafit och mikroniserat talk. Under tryck bildar dessa ämnen en enhetlig matris som skydd över metallen.

    Fettet passar därför perfekt för användning inom områden som är extremt hårt utsatta som drivknutar, drivaxlar, kulleder och snäckväxlar. Det är självklart också vattenfast.

    Pris: 119 kr för burk på c:a 45 gram, som räcker till en drivknut.

    Läs mer
    Artikel nr.: DPB-fett-40
    119 kr
  • DSG oljepaket med 7 liter DCT-olja och automatlådefilter

    Gulf oljepaket för DSG växellådan DQ250 med tillhörande filter till automatlådan.

    Möter följande specifikationer: VW TL52182, BMW EU 83222148578, BMW EU 83222148579, Ford WSS M2C936A, Volvo 116838

     Pris: 1099 kr för 7 liter Gulf DCT-olja med tillhörande filter för DQ250 växellådan.

    Läs mer
    Artikel nr.: DSG-paket-250
    1 199 kr
  • Gulf 2-taktsolja

    Gulf Pride 2T är en myutvecklad mineralolja till 2-taktsmotorer med minimalt askinnehåll som ger låg rökbildning i avgaserna. Ger ett mycket gott slitageskydd och har mycket hög blandbarhet med bensin även i låga temperaturer. Överträffar de prestandakrav som ställs i specifikationen API TC och JASO FB.

    Pris: 105 kr för 1 liter. Extra rabatt på oljan vid samtidig beställning med drivknut eller drivaxel. Samma fraktkostnad: 89 kr till ombud oavsett mängd/vikt/antal artiklar i er beställning.

    Läs mer
    Artikel nr.: DGLF194007
    105 kr
  • Gulf askfri miljöanpassad syntetisk tvåtaktsolja

    Gulf DGLF1993 är en biologiskt nedbrytbar syntetisk helt askfri 2-takts utombordsolja utvecklad för de senaste högeffektiva utombordsmotorerna. Ger ett mycket högt skydd mot slitage och korrosion även under de mest extrema driftsförhållande. Den helt askfria förbränningen håller kolvar, tändstift och andra delar i motorn fria från skadliga avlagringar. Passar både för motorer med förblandat bränsle samt oljeinsprutningssystem. Uppfyller de hårda kraven i de senaste kravspecifikationerna från NMMA TC-W3®.

    Pris: 205 kr för 1 liter. Extra rabatt på oljan vid samtidig beställning med drivknut eller drivaxel. Samma fraktkostnad: 89 kr till ombud oavsett mängd/vikt/antal artiklar i er beställning.

    Läs mer
    Artikel nr.: DGLF199307
    205 kr
  • Gulf ATF typ F, automatlådsolja för Ford före 1977

    Gulf ATF Typ F är en högfriktions transmissionsolja avsedd för användning i Ford automatlådor byggda före 1977 och vissa modeller byggda under 1977-1980 som kräver oljor som möter Ford ESW-M2C33-F specifikation. Gulf ATF Typ F rekommenderas även till servostyrningen i Ford´s personbilar, skåpbilar och lätta lastbilar byggda före 1978 och alla Lincoln byggda före 1980.

    Pris: 130 kr för 1 liter. Extra rabatt på oljan vid samtidig beställning med drivknut eller drivaxel. Samma fraktkostnad: 89 kr till ombud oavsett mängd/vikt/antal artiklar i er beställning.

    Läs mer
    Artikel nr.: DGLF250807
    130 kr
  • Gulf Classic 20W-50 Mineralolja, 5 liter

    Gulf Classic 20W-50 är en modern mineralolja framtagen för bensin- och dieselmotorer i äldre engelska och amerikanska bilar. De extra zinktillsatserna gör att den passar till motorer med särskilda behov av EP-smörjning. Avsaknad av tvättande tillsatser minimerar risken att gamla avlagringar lossnar och orsakar igensättning.

    • Utmärkt smörjning av motordelar
    • Extra EP-tillsats skyddar mot slitage
    • Bra korrosionsskydd
    • Kompatibelt med klassiska packningar, o-ringar och gummi
    • Mycket goda skumdämpande egenskaper
    • Tvättar inte loss gamla avlagringar

    Kampanjpris: 439 kr för 5-liters plåtdunk i retrostyle

    Läs mer
    Artikel nr.: DGLF1376
    439 kr
  • Gulf Classic 30 Mineralolja, 5 liter

    Gulf Classic 30 är en modern mineralolja framtagen för bensin- och dieselmotorer i äldre bilar. De extra zinktillsatserna gör att den passar till motorer med särskilda behov av EP-smörjning. Avsaknad av tvättande tillsatser minimerar risken att gamla avlagringar lossnar och orsakar igensättning.

    Kampanjpris: 419 kr för 5-liters dunk. Extra rabatt på oljan vid samtidig beställning med drivknut eller drivaxel. Samma fraktkostnad: 89 kr till ombud oavsett mängd/vikt på er beställning.

    Läs mer
    Artikel nr.: DGLF1374
    419 kr
  • Gulf Classic 50 Mineralolja, 5 liter

    Gulf Classic 50 är en modern mineralolja framtagen för bensinmotorer i äldre bilar främst engelska och amerikanska. De extra zinktillsatserna gör att den passar till motorer med särskilda behov av EP-smörjning. Avsaknad av tvättande tillsatser minimerar risken att gamla avlagringar lossnar och orsakar igensättning.

    • Utmärkt smörjning av motordelar
    • Extra EP-tillsats skyddar mot slitage
    • Bra korrosionsskydd
    • Kompatibelt med klassiska packningar, o-ringar och gummi
    • Mycket goda skumdämpande egenskaper
    • Tvättar inte loss gamla avlagringar

    Kampanjpris: 439 kr för 5-liters dunk. Samma fraktkostnad: 89 kr till ombud oavsett mängd/vikt på er beställning.

    Läs mer
    Artikel nr.: DGLF1375
    439 kr
  • Gulf Competition 0W-30 esterbaserad motorolja, 5 liter

    Gulf Competition 0W-30 är en helsyntetisk esterbaserad racingolja speciellt utvecklad för tävlingsmotorer inom racing och rally. Klarar extremt höga varvtal och hög värme under lång tid.

    Pris: 249 kr för 1 liter. Extra rabatt på oljan vid samtidig beställning med drivknut eller drivaxel. Samma fraktkostnad: 89 kr till ombud oavsett mängd/vikt/antal artiklar i er beställning.

    Tekniska data SAE Klass: 0W-30 Viskositetsindex: 164. Viskositet, cSt vid 100°C: 9,6. Viskositet, cSt vid 40°C: 53,8. Lägsta flyttemperatur: -36°C. Flampunkt: >200°C

    Läs mer
    Artikel nr.: DGLF990181
    999 kr
  • Gulf Competition 0W-30 helsyntetisk esterbaserad motorolja

    Gulf Competition 0W-30 är en helsyntetisk esterbaserad racingolja speciellt utvecklad för tävlingsmotorer inom racing för maximal uteffekt vid kvalificeringsvarv och kortare sprintrace.

    Pris: 259 kr för 1 liter. Extra rabatt på oljan vid samtidig beställning med drivknut eller drivaxel. Samma fraktkostnad: 89 kr till ombud oavsett mängd/vikt/antal artiklar i er beställning.

    Tekniska data SAE Klass: 0W-30 Viskositetsindex: 164. Viskositet, cSt vid 100°C: 9,6. Viskositet, cSt vid 40°C: 53,8. Lägsta flyttemperatur: -36°C. Flampunkt: >200°C

    Läs mer
    Artikel nr.: DGLF990107
    259 kr
  • Gulf Competition 10W-60 esterbaserad motorolja

    Gulf Competition 10W-60 är en helsyntetisk esterbaserad racingolja speciellt utvecklad för enduranceracing som 1000 km, 12 eller 24 timmars. För motorer med krav på hög viskositet med höga temperaturer och hög bränsleutspädning av oljan.

    Pris: 259 kr för 1 liter. Extra rabatt på oljan vid samtidig beställning med drivknut eller drivaxel. Samma fraktkostnad: 89 kr till ombud oavsett mängd/vikt/antal artiklar i er beställning.

    Tekniska data SAE Klass: 10W-60 Viskositetsindex: 175. Viskositet, cSt vid 100°C: 24,1. Viskositet, cSt vid 40°C: 168,5. Lägsta flyttemperatur: -30°C. Flampunkt: >200°C

    Läs mer
    Artikel nr.: GLF990507
    259 kr

Fallande ordning

1-20 of 80

Sida:
  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4