Drivaxel och drivknut till Volvo

Här kommer du vidare till vår unika regnummersök för garanterat rätt delar till din Volvo

 

Olika varianter på drivaxlar till Volvo

 
För varje modell och generation så passar varje drivaxel allt färre bilar, eller mer riktigt färre kombinationer av motorer och växellådor.
De första automatlådorna med beteckningen AW50-42 hade exempelvis samma utformningen på tappen och splines i växellådan som de manuella växellådorna M56 och M66, därefter är det helt olika tappar för varje växellådsmodell (även om antalet splines är detsamma). Första generationen Volvo V70 hade exempelvis 15 olika motorer parade med sju olika växellådor i ett närmast oändligt antal olika kombinationer.
 

Drivaxel Volvo 850

DVO-104TFP

Drivaxel till Volvo 850 vänster fram som också passar de tidiga V70 modellerna. Är en förstärkt fabriksrenoverad axel som endast tillverkades för 850 Turbo, men finns numer endast som fabriksrenoverade drivaxlar då det inte längre produceras några nya. Har mutter i navet på hjulsidan.

 

Drivaxel Volvo V70, S60, S70, XC70, manuell

VO-210A

Den kanske allra vanligaste drivaxeln till Volvo som tillverkats i störst volymer då den fanns på såväl V70, S60, S80 och C70 med 5-växlad M56 och 6-växlade M66 manuella lådorna. Kom redan i december 1995 i Volvo V70 2.5 TDi. Från denna modell gick Volvo över till sträckbult i navet.

 

Drivaxel Volvo C30, S40, V40, V50, vänster fram, manuell

VO-131

Vänster drivaxel fram till Volvo C30, S40, V40, V50 med 1.6 liters D2 motorn och den 6-växlade manuella lådan B6. Passar endast den kombinationen och ingen annan motor eller låda.

 

Drivaxel Volvo S60, S80, V60, V70

VO-232

Drivaxel till första generationen Volvo V60, generation två av S60 och S80 samt tredje generationens V70. Passar endast den sexväxlade automatlådan TF-80SC och TF-81SC och olika motorer beroende på tillverkningsdatum. Verkar det krångligt, japp det är det också.

 

Drivaxel Volvo S60, V60, V70, automat

DVO-965E

Denna drivaxeln passar exakt samma modeller som VO-232 men med andra motorer som istället har den sexväxlade lådan TF-71SC, förutom S80 som inte fick den växellådan alls. Här är alltså två helt olika axlar på samma bilar men med olika motorer och en annan växellåda.

 

Drivaxlar för respektive Volvo-modell

Knappa alltid in regnumret på bilen för att få exakt rätt matchning:

Drivaxel Volvo 850

Drivaxel Volvo C30

Drivaxel Volvo V40

Drivaxel Volvo V50

 

Drivaxel Volvo S40

Drivaxel Volvo V60

Drivaxel Volvo S60

Drivaxel Volvo C70

 

Drivaxel Volvo V70

Drivaxel Volvo S70

Drivaxel Volvo S80

Drivaxel Volvo V90

 

Drivaxel Volvo S90

Drivaxel Volvo XC40

Drivaxel Volvo C40

Drivaxel Volvo XC60

 

Drivaxel Volvo XC70

Drivaxel Volvo XC90

Drivaxel Volvo XC100

 

 

 

Samtliga Volvo-modeller         Drivaxel Volvo V70        Volvo

 

Vi på Drivknuten.se är specialister på delar för bilens drivlina med särskild tyngd på Volvo. Det finns inget annat företag inom branschen som har större kunskap om just drivaxlar och drivknutar än vad vi har.

Vi har drivaxlar och i viss mån även en del drivknutar till de flesta Volvomodeller från mitten av nittiotalet och framåt när de blev fram och fyrhjulsdrivna, från Volvo 850 sedermera V70, S70 och C70 via S80 därefter S60 och C30 samt då också de 4-hjulsdrivna V70, XC70 och XC90 som var Crossover SUV. Därefter kom V50 och S40 som delade bottenplatta och även XC60 som crossover SUV. Utöver facelift på C30 och C70 så kom också en andra generation av V40, S80, S60, XC60, XC90 och en tredje generation av Volvo V70, XC70. Som Crossover SUVar kom XC40 och XC60 ungefär samtidigt som Volvo släppte S90 och V90 i storbilsklassen. Senast ut i Volvofamiljen är S60 och V60 som båda räknas i i storbilsklassen och inför 2023 kommer en ny Crossover SUV att presenteras under namnet XC100.

Dessa dryga 20-talet Volvo modeller har någonstans runt 300 olika drivaxlar, beroende på motorkod, växellådskod eller chassibrytning. Gemensamt för samtliga dessa Volvo modeller är att de har tvärställd motor med växellådan på sidan och topplacerade motorfästen. Vilket också är en av orsakerna till att det finns så många varianter av drivaxlar. En fyrcylindrig eller femcylindrig motor är olika långa (eller breda) hur man nu vill benämna dem, det gör att olika motorer och t.o.m. olika motorkoder som oftast är helt olika motorer har olika mått och flyttar då också växellådan åt ena eller andra hållet varvid drivaxlarna då också får olika mått.

Även om Volvo V70 generation 1 hade mellan 25 och 30 olika drivaxlar så passade de samtidigt även S70, S80 och S60 som delade samma bottenplatta om de hade samma motor och ibland även ett par olika varianter av växellåda. Men efter det har det blivit betydligt värre. Till Volvo C30, S40, V40 och V50 från 2010 som delade bottenplatta så passade en och samma drivaxel enbart en och samma motor och växellåda. Men efter det är det helt slut med att dela drivaxel. Från och med XC90 som kom 2014, S90 och V90, nyare XC60 och XC40 samt senaste generationen S60 och V90 är det en specifik drivaxel till varje modell, varje motor och varje växellåda dessutom skiljer det med chassibrytningar beroende på när bilarna är tillverkade. Det gör att en enda bilmodell kan ha mellan 10 och 20 olika drivaxlar, och varje drivaxel passar bara just den motorn och växellådan.

Då Volvo är vårt absolut vanligaste bilmärke i Sverige så är Volvo också det vanligaste bilmärket att på olika sätt styla och modifiera. En vanlig åtgärd är att på något sätt sänka bilen med hjälp av sänkningsfjädrar eller coilovers, vilket sällan är så lyckat på Volvo då det ofta ger problem med just drivaxlarna. Läs gärna vår guide om sänkning på bloggen: Sänkning ger problem

Vi på Drivknuten.se arbetar löpande med test, analys och produktutveckling av de reservdelar som finns för marknaden. Vi lär oss ständigt mer om såväl vilka möjligheter som problem som är relaterade till vissa bilmodeller och vi har under årens lopp samlat på oss ovärderlig kunskap som vi är helt ensamma om i branschen. Samtliga tillverkare och leverantörer som vi arbetar med är OEM (Original Equipment Manufacturer) eller originaltillverkare, allt för att våra produkter ska hålla högsta möjliga kvalitet så att vi kan lämna trygga garantier. Samtliga Volvo drivaxlar och drivknutar som vi säljer omfattas av 2 års garanti.

Vi har med hjälp av företaget Carlinkment.se kodat och kopplat samtliga Volvobilar via registreringsnummer och chassinr. för att säkerställa 100% garanterat rätt del i varje tillfälle. Det betyder utöver att du som kund alltid får garanterat rätt del, även får frakten betald och dina pengar tillbaka om det av någon anledning ändå skulle bli fel.

To Top