Drivaxel och drivknut till Hyundai

Här kommer du vidare till vår unika regnummersök för garanterat rätt delar till din Hyundai

 


Vi på Drivknuten har runt 55 olika drivaxlar till Hyundai, till det tillkommer ett antal yttre drivknutar, stavaxlar, stödlager, mellanaxlar och en uppsjö olika ABS-kransar.

Genomskärning av drivaxel till BMW

 

 

Drivknutar och drivaxlar till Hyundai

 

Yttre drivknut fram, Hyundai, Kia

OJ-HY-4124G

Yttre drivknut fram till Hyundai Tucson, iX35 och Kia Sportage. Till Hyundai passar den främst bilar med automat och till Kia både manuell och automat men lite olika växellådor.

Stödlagersats Kia Sorento, Sportage, Hyundai ix35

CBHY03

Stödlagersats för bakre kardan, mellanaxel till Hyundai ix35 som även passar Kia Sorento och Sportage som bygger på samma plattform.

Inre drivaxel höger, Kia, Hyundai, automat

KA-0246E

Inre drivaxel, stickaxel som är förlängningen från drivaxeln in till växellådan på höger sida fram. Passar Hyundai Santa Fe, IX35, Kia Sorento och Sportage med automat.

Drivaxel höger fram, Hyundai, automat

DHY-592AD

Höger drivaxel fram till Kia Sportage och Hyundai ix35 med automat. Inre delen att komplettera med heter KA-0246E och en komplett axel med både inre och yttre drivaxel är HY-292-246E

 

Drivaxel Hyundai Coupe, Elantra, vänster fram

HY-157A

Drivaxel vänster fram till Hyundai Coupe med manuell växellåda och Hyundai Elantra med både manuell och automat. Några få axlar kvar i lager till superpris!

 

Drivaxel Hyundai, Kia, höger bak

HY-554G

Drivaxel höger bak till Hyundai Santa Fe och Kia Sorento, passar både manuell och automat men med några undantag för vissa motorkoder och växellådor.

 

Drivaxel Hyundai i10, vänster fram, manuell

HY-183A

Vänster drivaxel fram till Hyundai i10, passar 5-växlad manuell växellåda. Några få axlar kvar i lager till superpris!

 

Drivaxel vänster fram, Hyundai, Kia

HY-503A

Vänster drivaxel fram till Hyundai ix20 och Kia Venga med manuell växellåda och 1,4 respektive 1,6 liters motorn.

 

Drivaxel höger fram, Hyundai i20

HY-295A

Höger drivaxel fram till Hyundai i20 med manuell växellåda och 1,2 respektive 1,4 liters motorerna. 

 

Kardan, mellanaxel Hyundai Tucson

W70901

Komplett kardan, mellanaxel till Hyundai Tucson, passar både manuell och automat t.o.m. 12/2010. En enda kvar i lager till superpris!

 

Här är direktlänkar till drivaxlar och övriga delar för drivlinan till ett antal Hyundai-modeller. Våra experter på Drivknuten.se hjälper till att säkerställa så det blir exakt rätt del till din bil:

Drivaxel Hyundai Accent

Drivaxel Hyundai Atos

Drivaxel Hyundai Coupé

 

Drivaxel Hyundai Elantra

Drivaxel Hyundai Getz

Drivaxel Hyundai Matrix

 

Drivaxel Hyundai Sonata

Drivaxel Hyundai Trajet

Drivaxel Hyundai Santa Fe

 

Drivaxel Hyundai Tucson

Drivaxel Hyundai H1

Drivaxel Hyundai i10

 

Drivaxel Hyundai i20

Drivaxel Hyundai i30

Drivaxel Hyundai ix35

 

Fakta om Hyundai:

Sydkoreanska Hyundai startade 1968 med att tillverka bilar som då var licenstillverkning av Ford Cortina. Sedan dess har Hyundai vuxit till att idag bli världens fjärde största biltillverkare. Hyundai äger Kia, som de till dels både delar bottenplattor och komponenter med, även om de är två helt separata företag med olika profil och inriktning på sina modeller. Mycket av Hyundai´s teknik och tekniska lösningarna kommer ursprungligen från Mitsubishi med allt vad det innebär i en oändlig föränderlig variation med ständiga uppdatering och chassibrytningar. Plussar man därtill ett antal tekniker från Renault så blir det än stökigare.
Till storsäljaren Hyundai Santa Fe, som är en 7-sitsig SUV som introducerades redan 2001, finns en otrolig mängd olika drivaxlar beroende på motorkod, växellåda och tillverkningsmånad. Till en och samma modell fanns nio olika drivknutar som märkligt nog hade olika antal tänder på ABS-ringen. Det kräver utöver rätt information, både kunskap och erfarenhet plus en ängels tålamod att hitta rätt i den reservdelsdjungeln. Hyundai Terracan ersatte Santa Fe och såldes mellan 2002 och 2005 i Sverige, men det blev aldrig den succé som det var tänkt och den fick lämna plats för Santa Fe igen.

Precis som många andra asiatiska biltillverkare så har Hyundai massor av modeller som enbart är avsedda för den asiatiska eller den amerikanska marknaden, med modeller som aldrig kommer till Sverige eller ens Europa.
Vi har fokuserat på drivaxlar till modeller från runt år 2000 och nyare då Hyundai fick upp försäljningsvolymerna i Sverige. Vissa av modellerna är svårare än andra att hitta reservdelar till, men framför allt att hitta rätt delar. Det kan skilja så lite som ett par millimeter på längden på en drivaxel, som annars kan vara skillnaden mellan olika tillverkare, men som för Hyundai kan vara två helt olika drivaxlar med olika egenskaper och olika utföranden på drivknutarna invändigt, mått på tätningsring eller tappen för packboxen eller t.o.m. antal tänder på ABS-ringen. Det säger kanske en del att det till Hyundai finns 28 olika ABS-kransar medan BMW endast har två varianter och Volvo fyra.

Om vi tittar på vilka modeller Hyundai haft i Sverige sedan slutet av nittiotalet och framåt så har vi Hyundai Accent som började tillverkas redan 1994 som fick en facelift i en andra generation år 2000 och ytterligare en tredje 2006, den ersattes 2008 av Hyundai i20 som också ersatte modellen Hyundai Getz som funnits från 2002. Atos blev Hyundai´s stora genombrott i Sverige, den tillverkades från 1997 fram till 2008 då den kom att ersättas av Hyundai i10.
Centennial kom 1999 och var Hyundai’s lyxigaste modell som var tänkt att bli ett eget varumärke inom koncernen, ungefär som Lexus för Toyota, men blev aldrig den framgång som det var tänkt. Genesis är en ny sportcoupé från Hyundai som är tänkt att bli lyxbilsvarumärket istället för insomnade Centennial. Den lanserades 2008 men inte kom till Sverige förrän 2011, redan året efter kom en uppföljare med helt ny kaross och vassare motorer, den sexcylindriga motorn levererade 347 hästar och 400 Nm. Genesis kom också som en 4-dörrars lyxsedan som skulle konkurrera med Audi, BMW och Mercedes, men lanseringen i Europa har blivit fördröjd i flera omgångar. De kommer nu istället att lanseras som ett antal nya modeller som GV60, G70, GV70, G80 och GV80 där GV60 är en ren elbil som delar plattformen E-GMP med Hyundai Ioniq 5 och även Kia EV6. G-modellerna är 4-dörrars lyxsedaner och GV-modellerna SUV:ar.
Hyundai Matrix är Turkiet-tillverkad mini-MPV med 5 sittplatser som introducerades 2000 och tillverkades fram till 2010. Hyundai Trajet är 7-sitsig MPV som främst är tillverkad som en lågprismodell för den amerikanska marknaden, blev inte heller någon större succé i Sverige.
Hyundai Tucson är en 5-dörrars laddhybrid SUV som kom 2005 och delar plattform med Kia Sportage, när nästa generation kom 2010 så bytte modellen namn till ix35. ix35 blev 2013 den första masstillverkade bränslecellsbilen i världen, som alltså drivs av vätgas. Sedan dess har Hyundai även lanserat SUV:en NEXO som också drivs av vätgas.
Hyundai Coupé som kom 1996 blev en mycket uppskattad sportcoupé som hade hyggliga prestanda, inte minst med V6:an på 2,7 liter. En annan sportcoupé från
Hyundai Elantra är en combicoupe som lanserades redan 1990 och har sedan dess inne på sin femte generation även om den senaste modellen i Sverige ersattes av Hyundai i30 som introducerades 2007. i30 blev en stor framgång och kombiversionen är en mycket uppskattad tjänstebil med hyggligt stora innerutrymmen, stor lastkapacitet och en släpvagnsvikt på 1500 kilo.
Hyundai H1 är Hyundai´s skåpbil som lanserades 1997 och finns som antingen som rent skåp eller som buss med säten och plats för nio personer.
Under de senaste åren har Hyundai gått i bräschen för mildhybridbilar och presenterat modeller som crossovern Bayon och 4 -dörrars sportcoupén Ioniq 6. Både Tucson och Santa Fe finns som såväl mildhybrider som plug-in hybrider.
Den som tror att Hyundai enbart tillverkar trista små och mellanklassbilar tror helt fel. Modellerna i20, i30 och Kona finns med tillägget N som står för maximal körglädje på och utanför racingbanan. Hyundai är mycket framgångsrika inom både banracing men framförallt inom rally.

To Top