Hjullager

Hjullager

Hjullagren som sitter i navet vid varje hjul är en del som som kan ha mycket varierande livslängd. Ofta håller de i många år eller kanske t.o.m. bilens livslängd, men ibland måste de bytas efter relativt kort tid. Varierande kvalitet hos lagren kan vara en orsak, men det är snarare andra faktorer som påverkar. Lågprofildäck och körning på dåliga vägar sliter på såväl hjullager som stötdämpare, stora temperaturväxlingar inverkar. Men kanske värst är faktiskt den värme som alstras av friktionen i lagren och värmen från bromsarna bidrar. Värmen skapar ett övertryck som sedan vid avsvalningen skapar kondens och det undertryck som bildas kan också dra med sig fukt in i lagren. Fukten som tränger in utifrån är direkt förödande. Bilar som står still på samma plats längre perioder påverkar också de kulor eller rullar som bilens vikt vilar på genom att det kan bli ärgningar eller "tryckskador" på kulorna.

Moderna bilar har också fått hjullager i mindre dimensioner som därför också tål mindre belastningar, många gånger använder biltillverkarna samma hjullager till olika modeller med olika vikt som de kanske inte från början var avsedda för.

Hjullager som är på upphällningen börjar låta som ett dovt morrande. Hör du minsta oljud bör du passa på att byta hjullager om du ändå ska byta drivknut eller drivaxel.

Fallande ordning

1-20 of 168

Sida:
  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5

Fallande ordning

1-20 of 168

Sida:
  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5