We use cookies to make your experience better. To comply with the new e-Privacy directive, we need to ask for your consent to set the cookies. Learn more.
Frågor och svar
Här kan du ställa frågor och få svar av både Drivknuten's tekniker, verkstäder eller från kunniga bilkillar och tjejer. Har du funderingar som gäller bilens drivlina så har du kommit rätt. Du kan posta inlägg till de som du tror behöver hjälp eller söka på ämnen i forumet! Du kan naturligtvis även svara på inlägg om du har relevant information att dela med dig av.
20190811
Ryckig gång på VW Multivan T5
20190811
Ryckig gång på VW Multivan T5
Jag har problem med både slirig och ryckig gång på min VW Multivan T5 2,5 TDI 2009. Känns mest som att det kommer från höger sida och förmodligen växellådan eller drivaxlarna. Vet ni vad det kan vara???Namn: Drivknuten
Reg.datum: 20190829
Hej. Vi misstänker att det kommer från stickaxeln/stavaxeln som är ett välkänt problem på VW Transporter. Med tiden så kommer det in vatten i stavaxeln och så börjar stickaxeln rosta och då släpper härdningen, sedan går det fort när splinsen tuggas sönder. Det leder till att bilen slirar och hugger och till slut så driver bilen inte längre. Man måste då byta både stavaxeln och stickaxeln. Det viktigaste är då att se till så o-ringen på stickaxeln sluter tätt och att man trycker i rikligt med ett högkvalitativt vattenfast fett. Våra stickaxlar är dessutom längre än original och har då längre greppyta.
20190826
Vibrationer från Volvo V70 drivaxlar
20190826
Vibrationer från Volvo V70 drivaxlar
Hallå, jag har ständiga problem med vibrationer och skakningar på min Volvo V70 T5 2002, trots att jag bytt drivaxlar flera gånger. Det fungerar ett litet tag sedan börjar det ruska i bilen igen, tydligast är det runt 80-110 km/h när jag gasar på en högre växel. Vad är orsaken till detta?Namn: DRIVKNUTEN.SE
Reg.datum: 20190829
Hej Roger, Vi förmodar att din bil är försedd med sportchassi och anledningen till att det skakar i bilen är att de små fina (och känsliga) nållagren i den inre drivknuten är kass och kärvar efter att de gått i botten av knuten, de blir då deformerade och börjar hugga, därav vibrationerna. V70, S60, S80, C30 och C70-modellerna med sportchassi är sänkta 20-22 mm från fabrik och är försedda med kortare drivaxlar. Det betyder att när man byter dessa axlar så måste de bytas till de kortare axlar annars får man snart samma problem igen. Sänker man en bil som inte har sportchassi från början så får man problem liksom om man sänker en bil med sportchassi mer än fabrikssänkningen. Totalt finns det ungefär 25 olika drivaxlar till Volvo V70 mellan 1998 och 2003. Varje växellåda respektive olika längder på bärarmarna innebär olika längder på axlarna. Emellanåt stämmer längden till stödlagret från växellådan, men från stödlagret till hjulet blir längden fel eller så stämmer den inte i växellådan. Vi har på Drivknuten.se både korta och långa axlar och drygt 20 av de 25 axlarna som finns till de årsmodellerna av V70.