Drivaxel

Drivaxel

Drivaxeln är den axel som skickar ut kraften från växellådan till hjulet. Den består av en yttre drivknut på hjulsidan och en inre drivknut vid växellådan.
På framhjulsdrivna bilar är den högra drivaxeln (passagerarsidan) vanligtvis längre och kan därför vara delad, eller rättare sagt ha fått den inre drivaxeln flyttad ut mot mitten och har därför också försetts med en upphängning i form av en lagring vid den inre drivknuten.
Långa axlar utan lagring brukar vara försedda med en balansvikt för att reducera vibrationer – och det är just där de axlarna brukar gå av, helt enkelt för att det tränger in fukt, salt och grus under gummit. Så rosten försvagar eller äter sig igenom axeln just där.
Därför är våra EuroDriveline drivaxlar tillverkade i smitt stål, de blir då både starkare och rakare så att det inte behövs några vibrationsgummin.

Tydligaste tecknet på en drivaxel som börjar bli allvarligt sliten är vibrationer och skakningar vid gaspådrag eller ett malande ljud, detta kommer då från de inre drivknutarna. Är det istället ett knackande, knäppande ljud när man svänger i låga hastigheter är det den yttre drivknuten vid hjulet som är slut, man behöver då kanske inte byta hela drivaxeln utan bara den yttre drivknuten.
En trasig damask leder ofelbart till att drivknuten slits ut på väldigt kort tid och kan upptäckas genom att det slungas ut fett. Är det den yttre drivknuten så hamnar det i fälgen, den inre kan vara svårare att upptäcka om man inte lyfter upp bilen.

Notera att det dock aldrig går att fullt ut säkerställa exakt rätt axel utifrån bilens registreringsnummer. Varje modell med samma motor, effekt och växellåda kan ha flera olika drivaxlar beroende på tillverkningsmånad. Bara för att det bara kommer upp en eller ett par axlar betyder inte heller att det inte finns flera modeller än de vi har.

Fallande ordning

1-20 of 1011

Sida:
  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5

Fallande ordning

1-20 of 1011

Sida:
  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5