We use cookies to make your experience better. To comply with the new e-Privacy directive, we need to ask for your consent to set the cookies. Learn more.
Skriv in ditt regnr.
Välkommen till Drivknuten.se
Du har förmodligen hittat till oss via en reservdel som du sökt efter på Internet.
Det betyder inte att det till 100% är rätt del till din bil. Så för att vara på säkra sidan kan du knappa in din bils registreringsnummer i rutan bredvid så får vår databas plocka fram rätt delar för just din bil.
Vi kommer självklart också att hjälpa dig att manuellt kontrollera så att det blir rätt del till din bil. Har du några funderingar så kan du alltid använda vår chat så hjälper vi dig så fort som möjligt eller maila till oss på info@drivknuten.se så återkommer vi till dig med ett svar
Vår drivknutsdamask av universalmodell består av nitrilgummi – ett material som används flitigt i oljeindustrin på grund av dess motståndskraft mot bränsle och andra kemikalier. Nitrilgummi är ett elastiskt material som även används vid tätningar i fordon. Eftersom nitrilgummi är slitstarkt mot mot kemikalier, vatten, salt etc. och klarar ett brett spektrum av temperaturer, fungerar det utmärkt till drivknutsdamasker som sitter i en utsatt miljö med stor yttre påverkan i alla väder och temperaturförhållanden.
Denna drivknutsdamask monteras enklast med en Boot-gun eller vår monteringskon. På så sätt slipper du dela eller lossa drivknuten från drivaxeln, vilket inte bara är tidskrävande utan måste utföras av ett proffs. Monteringskonen är framställd av ett speciellt material med bra glidegenskaper och kan användas om och om igen.
Spraya rikligt med 5.56 eller WD-40 i både damasken och på konan för att damasken ska glida över lättare. Är det den inre drivknutsdamasken (mot växellådssidan) så trycker man bara damasken hårt och snabbt rätt över konan. Är det yttre mot hjulet så måste man först vända den ut och, därefter sprayar man konan och damasken innan man snabbt och hårt trycker den över konan och vänder tillbaka den över axeln så att den blir rättvänd.
Damasken levereras komplett med standardfett och rostfria klämmor. 2 års materialgaranti.
OBS: Drivknutsdamasker skall alltså alltid tryckas över konan med den största delen först!
NOTERA: Det ska aldrig vara något fett i damasken, för det kan aldrig "vandra" in i drivknuten från damasken, det ställer bara till elände då det kan spräcka damasken genom centrifugalkraften! Detta gäller också genom användning av fel fett som har för låg smältpunkt och som när det börjar rinna hamnar i damasken.
För standardbilar som körs på svenska vägar duger fettet som medföljer i damaskkitet, för sportigare bilar som körs fortare eller på bana måste man byta till ett fett med högre smältpunkt, och för racebilar rekommenderar vi vårt racingfett som inte har någon smältpunkt och dessutom klarar 1100 grader innan det koksar: Länk till vårt unika racingfett
Se filmen HÄR om hur enkelt det är att montera våra damasker!