We use cookies to make your experience better. To comply with the new e-Privacy directive, we need to ask for your consent to set the cookies. Learn more.
Blogg
Montera en drivknutsdamask på bråkdelen av en sekund!
Vi visar här hur det går till för att snabbt och enkelt montera våra gummi- eller silikondamasker. Gör man rätt så tar det bara bråkdelen av en sekund.
Vi på Drivknuten.se, är specialiserade på delar för drivlinan och i princip helt ensamma om att nischa in oss på detta väldigt smala - men komplicerade område.
Just området drivaxlar är väldigt komplext med flera tusentals olika drivaxlar till enbart de vanligaste bilmärkena, och det blir värre och värre för varje årsmodell med mängder av helt olika axlar för varje bilmodell. Varje bilmodell i olika utföranden har sina egenskaper och svagheter. Numer är det väldigt vanligt är att många original drivaxlar är försedda med plastdamasker som kanske inte alltid klarar vårt nordiska klimat. De spricker antingen i kyla, av stenskott eller som på BMW av att de har väldigt stor vinkling av framhjulen som belastar plastdamaskerna extra hårt. Lite kallgrader och stenskott på det, så spricker ovillkorligen plastdamasken.
Vi har skrivit ett par olika guider om drivknutar och om att sänkning av bilen ger problem med drivaxlarna, för att hjälpa till att lokalisera problem eller försöka undvika dem genom att förklara orsaken till varför de ens uppstår.
Här visar vi hur man på snabbast tänkbara sätt monterar en drivknutsdamask.
Våra nitrilgummi- och silikondamasker passar 95% av alla personbilars yttre drivknutar som är runda. Olika storlekar på drivknuten är inget bekymmer då samtliga damasker går att klippa ner i storlek och klarar t.o.m. drivknutar till 4-hjulingar i minsta steget.
När det kommer till drivaxelns inre damasker så passar våra universaldamasker enbart de drivknutar som är helt runda, vilket begränsar omfånget till runt kanske 50% av marknadens drivaxlar. Det är t.o.m. så att det kan skilja beroende på fabrikat på tillverkning av samma axlar till samma bil, så man måste kontrollera på bilen om det fungerar med en universaldamask eller om det ska vara en märkesspecifik.
Finessen med våra svarta nitrilgummidamasker såväl som våra silikondamasker är att de spar massor av tid genom att de enkelt kan ”tryckas över” drivknuten med en monteringskon eller vidgas med en s.k. Boot-gun. På det viset slipper man slå av en drivknut för att bara byta en damask.
Den korta videon visar hur snabbt det verkligen går. Det är bara att spraya rikligt med 5:56 eller WD40 på konan och inuti damasken, därefter trycker man snabbt och hårt damasken över konan som täcker drivknuten. Ska man byta den yttre damasken så vänder man den bara ut-och-in innan man trycker över den. Är inte särskilt svårt, går otroligt snabbt och spar naturligtvis massor av tid. Hann någon förresten ta tiden..?