Dieselspridare/Dieselpumpar

Dieselspridare/Dieselpumpar

Våra dieselspridare är alltid renoverade med fabriksnya originaldelar och håller därför minst originalkvalitet och omfattas av 1 års garanti. 

Du lämnar din gamla som stomme i inbyte och får en helt nyrenoverad spridare med nya fjädrar, nålar etc. som är i klass med en helt ny spridare. Samtliga plastdelar och kontakter på spridaren du lämnar måste vara hela, annars debiteras du fullt ut för stommen. Stomkostnad för spridare ligger på 750 kr och för pumpar på 1800 kr inkl. moms.

MDS Remanufacture, som renoverar våra spridare, dieselinjektorer och dieselpumpar har sitt forsknings- och utvecklingscenter i Cureglia i Schweiz. MDS startade redan 1973 och en gedigen erfarenhet av allt inom spridare och pumpar. De är ackrediterade av Bosch, Delphi, Denso och Siemens via sina renoveringsanläggningar i Grekland och Kroatien.

Vi har kontroll av hela kedjan gör att vi kan hålla väldigt låga priser och även säkerställa att du alltid får rätt delar. Vi har ett stort lager av renoverade dieselspridare, men vi har även fabriksnya originaldieselspridare för de tillfällen då renoverade inte finns att tillgå eller man önskar helt nya spridare. För vissa modeller finns både renoverade och nya spridare att välja mellan. 

I de fall samtliga spridare havererat är oftast orsaken metallpartiklar från en havererad pump, kontrollera detta först då annars de nyrenoverade dieselspridarna åter kommer att fyllas med metallpartiklar och sluta fungera. Då gäller inte heller någon garanti.

Samtliga våra renoverade dieselinjektorer/spridare och pumpar är noga funktionstestade, provtryckta och har fått alla rörliga delar bytta. De är alltså att likställa med nya delar. Det är också därför vi alltid lämnar 1 års garanti.

 

Felorsaker:

Orsakerna till havererade dieselspridare kan vara många, allt från rent slitage till att man tankat dålig diesel. Det räcker med en nål som kärvar eller ett skadat säte för att spridarna ska läcka. Det kan vara en ventil som kärvar eller inte stänger som den ska. Oavsett orsaken så ändras spridarens fina dimma till en ojämn stråle vilket både ger ojämn gång och högre förbrukning. Motorn kan även bli svårstartad och ryka svart. När spridaren sedan havererar helt så stannar bilen…

Det nya dieselbränslet får många gånger skit för att det inte har samma smörjegenskaper som tidigare, men det har faktiskt blivit bättre. Det är dock inte dieseln från macken som är orsaken till problemen utan snarare allt billigare komponenter i spridare och pumpar tillsammans med betydligt tightare toleranser, längre serviceintervaller (eller skippade dieselfilterbyten) ihop med de högre tryck som dagens pumpar arbetar med.

Enklaste sättet att slippa bekymmer är att aldrig tanka i dålig, gammal eller smutsig diesel och att alltid slå på dieseltillsats eller dieseloptimerare i samband med tankning.

Fallande ordning

21-40 of 64

Fallande ordning

21-40 of 64